Thursday 27 March 2014

China menyalahkan Malaysia atas Insiden Pesawat MH370

Malaysia perlu mengambil tanggunjawab dan dipersalahkan atas kehilangan pesawat penerbangan MH370. Kehilangan pesawat penerbangan itu dikatakan terlalu lama untuk diselesaikan, kata tajuk utama pada akhbar tempatan yang terkemuka China , hari ini.

Bahasa Inggeris Global Times berkata, pendekatan Putrajaya dalam menangani keadaan selepas tragedi itu telah menimbulkan banyak keraguan dari pemerhati antarabangsa.

"Ini kemalangan misteri yang diikuti oleh dunia, terutamanya China. Di mata sesetengah pemerhati Barat, China telah ' melakukan yang terbaik untuk memupuk rasa demdamnya ' dan ' mengeksploitasi insiden antarabangsa bagi memperoleh keuntungan domestik.
 

Artikel terbaru yang diterbitkan oleh media China kebanyakannya menyalahkaan dan mempersoalkan pengendalian Malaysia dalam menangani insidn tersebut.Menteri Dalam Negeri Malaysia, Datuk Seri

Ahmad Zahid Hamidi semalam menyalahkan media massa Cina  kerana mereka" sengaja mencetuskan kemarahan " daripada keluarga mangsa , terutamanya dari China.

 

 

"Perdana Menteri dan pemangku Menteri Pengangkutan telah mencuba yang terbaik untuk menyelesaikan maslah ini . Tetapi, malangnya, akhbar serta media massa telah dimanipulasi dan digunakan untuk memainkan sentimen tersebut sehingga keluarga, terutama mereka yang dari Beijing, marah!"

"Ini adalah satu kemalangan yang tiada siapapun yang  mahu ianya berlaku ," Zahid berkata demikian ketika menggulung titah Raja di Parlimen.

Bagaimanapun, beliau tidak menyatakan bahawa kenyataan beliau itu merujuk kepada media dari China ataupun akhbar-akhbar Cina tempatan.

Artikel bertajuk "Jangan biarkan perasaan melampau membantutkan penemuan MH370 " keluarga penumpang pesawat Boeing 777- 200ER  berkata, mereka mempunyai sokongan yang jitu daripada orang-orang Cina , dengan kebanyakkannya menyatakan keraguan terhadap maklumat yang dikeluarkan oleh Malaysia dan mengkritik Putrajaya dalam sosial media milik China

Apabila Victor Wong , seorang penyanyi Cina Malaysia yang terkenal di kalangan pelancong China, menyatakan ucapan takziah kepada keluarga mangsa pada akaun Sina Weibo beliau, dan komen berikutnya memaparkan rakyat China menyalahkan beliau kerana menjadi hipokrit dan memanggil untuk memboikot persembahan di China , kata artikel tersebut.

 

 

Ia berkata, ramai rakyat China percaya bahawa Putrajaya telah tersalah kendalian ketika pencarian pesawat yang hilang dan mahu Beijing mengambil pendirian tegas terhadap Malaysia.

Artikel ini berkata adalah terlalu awal untuk memberitahu pendapat umum untuk memberitahu tentang masa depan hubungan Beijing -Kuala Lumpur kerana ianya banyak bergantung kepada bagaimana kerajaan akan bertindak untuk menguruskan urusan diplomatik dan pendapat umum.
 

"Tahun-tahun kebelakangan ini telah melihat kerajaan China menghadapi tekanan yang semakin meningkat daripada orang ramai dalam membuat keputusan diplomatik.

"Terdapat juga tanda-tanda yang membimbangkan mengenai reaksi rakyat yang semakin berkurang terhadap tindakan pemimpin-pemimpin kerajaan yang merosakkan hubungan baik antara rakyat kedua-dua negara tersebut," kata artikel itu.

Artikel ini telah dianalisis oleh media asing yang banyak membuat spekulasi mengenai hubungan yang tegang antara China dan Malaysia, walaupun pada hakikatnya Malaysia merupakan negara Asean pertama yang menjalin hubungan diplomatik dengan China pada tahun 1974 dan Malaysia juga adalah rakan perdagangan terbesar China di kalangan negara-negara Asean.
 

Ia berkata agensi-agensi pelancongan China juga telah melaporkan penurunan mendadak dalam bilangan pelancong China memilih untuk melawat Malaysia. 

Saudara- mara penumpang Cina telah menggesa jawapan dari Putrajaya mengeni insiden tersebut

 

 

Taklimat oleh pegawai-pegawai Malaysia di Beijing Lido Hotel semalam,berlangsung selama empat jam, melihat saudara-mara mangsa memarahi Duta Malaysia , Iskandar Sarudin, dan menuntut supaya Putrajaya menarik balik pengumuman Isnin lepas yang dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memutuskan bahawa penerbangan itu telah berakhir di India selatan Ocean kerana ianya tiada bukti kukuh .
 

"Tidak ada tanda pesawat. Kenapa terlalu tergesaa-gesa untuk mengesahkan bahawa ia telah terhempas ?" seorang lelaki menjerit marah pada pegawai-pegawai Malaysia .

"Kami menuntut anda menarik balik bahawa pesawat telah terhempas ke dalam laut , " kata seorang lagi .

 


 

Pegawai-pegawai Malaysia berkata pihak berkuasa telah bergantung kepada bukti dari Britain's Air Accidents Investigation Branch and British dan juga syarikat satelit Inmarsat British..
Dua pertiga daripada 239 menumpang MH370 itu adalah rakyat China.
 

No comments:

Post a Comment