Thursday 21 February 2013

Yang Dicari

      Terasa aku perlu bermula untuk mencipta sebuah blog. Di sini, aku boleh memuatkan segala coretan yang ingin aku luahkan dengan tinta. Mungkin ada yang bertanya, mengapa tidak dengan sebuah diari? Bagi aku, aku lebih suka mencatat sesuatu yang boleh ku berikan manfaatnya kepada orang lain. Aku diperkenalkan dengan blog oleh rakan sekampusku. Menyatakan terima kasih atas satu ucapan penghargaan dan peringatan buatnya membuatkan aku tersentuh hati. Aku sangat rasa dihargai dikala membaca coretannya. Mungkin itulah kuasa magik catatan di sebuah blog oleh seorang blogger.

       Hebatker jadi seorang blogger? Pernah dalam satu perjumpaan, aku tertanya-tanya adakah hebat menjadi seorang penulis blog? Hal ini kerana ada seorang rakan aku dipuji melambung-lambung oleh seorang akak fasilitator apabila dia dapat tahu rakanku tersebut ialah seorang blogger. Oh goshhhh..... tak yah nak puji sangatlar mamat tu. I know well him. Kuat mengarut dan buat lawak pun hambar. Hahaha... Kawan aku kat sebelah pun mula memandang aku dengan pandangan yang lain macam. meluat. Selepas sahaja perjumpaan tersebut tamat, keluar saja dari bilik tersebut, kami mula berjoyah mengutuk mamat poyo tu. Tulah pasal, asal kau poyo sangat. Astaghfirullah...

       Tapi, selepas aku diperkenalkan dengan lebih meluas dengan blog, aku dapat bezakan dua jenis blogger. Bagi aku, ada dua jenis blogger yang ada di dunia ni. First, blogger yang x habis-habis nak menceritakan hal dirinya pada dunia. Segala benda dia nak cerita kat blog dier. Hal atas katil pun nak citer gak. Haishhh... nie x bole jadi ni. Klau apa yang dia citerkan tue bagi informasi dan bermanfaat kepada pembacanya x per, ni syok sendiri pulak; Maaflah pada yang terasa. Yang kedua pula ialah blogger yang sentiasa berusaha untuk mempelbagaikan tulisannya untuk memaksimumkan lagi bermacam informasi di dalamnya. Blogger jenis macam ni sangat dicari oleh orang ramai. Walupun dia menceritakan perihal pengalaman or any cerita peribadinya, namun disebalik coretannya ada sesuatu yang boleh kita dapat. Sentiasa menjadikan tulisannya penuh dengan info semasa mahupun pengalaman.



        Apapun, masing-masing ada punya tujuan sendiri mengapa mereka mencipta blog mereka sendiri. Ada yang nak melepaskan isi hati, kemarahan serta kebingunan yg tersemat di dada. Ada yang ingin mendapatkan perhatian umum. Dan ada yang bertujuan untuk memanfaatkan masa lapang mereka. Terpulanglah pada setiap individu. Pembaca blog pula punya kuasa untuk memilih blog mana yang digemarinya. Oleh itu, berfikirlah wahai blogger2 sekalian bagaimana untuk menarik perhatian orang untuk membaca blog masing2. Apa tujuan anda menulis di dalam sebuah blog? Klau boleh, pilihlah tujuan yang boleh memberi sejuta manfaat bukan pada diri sendiri, malah kepada berjuta pembaca blog di dunia ini. Usah biarkan masa yang digunakan untuk mencatat coretan kita di blog sebagai masa yang tidak bermanfaat dan terbuang begitu sahaja.

       Daripada penghargaan dari seorang sahabat, kemudian cerita berkenaan mamat yang poyo, then mencari kehebatan seorang blogger dan akhir sekali nasihat untuk blogger2 sekalian. Oh goshhh... x teratur betul tulisan pertamaku ini. Apapun, ini adalah cubaan yang pertama. Mesti ada banyak cacat celanya. Ibarat bayi sedang belajar berjalan. Perlu didahului dengan meniarap, merangkak, berdiri, bertatih dan akhir sekali barulah boleh berjalan. Sepanjang proses belajar berjalan tersebut, semestinya berpuluh kali seorang bayi itu jatuh dan menangis. Itu adalah lumrah manusia yang baru belajar memulakan sesuatu yang baru. Mesti ada kelemahannya. Semoga tulisanku yang kedua nanti akan lebih baik dari yang ini. In sya Allah.....




    




No comments:

Post a Comment